love


Thursday 12 July 2012

Amalan Doa Pelindung Menghadapi Fitnah Dajjal



klik pada gambar untuk kelihatan lebih jelas


Setiap surah di dalam Al-Quran  mempunyai keutamaannya yang tersendiri. Surah Al-Baqarah mempunyai keutamaan untuk mengusir jin dari dalam rumah. Surah Al-Qiyamah pula memberi keutamaan untuk melapangkan rezeki. Dan juga dengan surat yang lainnya mempunyai keutamaannya masing-masing. Bagaimanakah dengan keutamaan surah Al-Kahfi pula?


“Barang siapa di antara kalian menjumpainya (Dajjal) maka hendaklah ia membaca ayat-ayat pembuka surah Al-Kahfi, kerana ia akan menyelamatkan kalian dari fitnahnya.” (HR. Muslim)


Fitnah Dajjal adalah fitnah terbesar dan paling mengerikan. Bahkan diperintahkan kepada setiap umat Islam untuk menghindar diri darinya jika telah mendengar akan kedatangannya,hatta seorang yang ‘alim’ sekalipun. Sungguh sangat besar tipu daya yang dilancarkan oleh Dajjal.


Jika fitnah yang disebarkan oleh Dajjal begitu dahsyat, maka Allah adalah Dzat yang Maha Besar dan Maha Kuat. Allah yang Maha Penyayang tidaklah membiarkan hamba-Nya dalam menghadapi fitnah yang sangat besar ini. Allah memberikan senjata yang sangat ampuh untuk mengahadapi Dajjal. Seperti hadith di atas, ketika kita bertemu dengan Dajjal, hendaklah kita membaca surah Al-Kahfi, maka Dajjal tidak akan mampu berkutik. Tidak perlu semua, hanya beberapa ayat pembukanya saja dibaca. Dan insyaallah kita akan selamat dari fitnah Dajjal.


Kedatangan Dajjal adalah suatu kepastian yang telah dikabarkan. Dan waktu kedatangannya semakin dekat. Jika kita tak ingin tersesat karena Dajjal terlaknat, mari kita hafalkan sepuluh ayat pembuka dan sepuluh ayat terakhir dari surat Al-Kahfi agar kita boleh selamat, insyaallah. Sebagaimana perkataan Syeikh Yusuf bin ‘Abdillah al-Wabil, “Tak diragukan lagi, bahwa surat Al-Kahfi memilki sesuatu yang sangat agung. Untuk itu, seharusnya bagi setiap muslim sentiasa bersemangat membaca surah Al-Kahfi, menghafal, dan mengulang-ulangnya khususnya di hari Jumaat.

No comments:

Post a Comment