love


Tuesday 3 July 2012

Kisah Kesabaran Ibrahim Bin Adham



Ketika sedang berjalan, Ibrahim bin Adham bertemu dengan seorang lelaki yang tidak dikenalnya lalu bertanya kepadanya, "Engkau seorang hamba?"


Jawab Ibrahim, "Ya".


"Di mana tempat perkampungan terdekat?" tanya lelaki itu.


Ibrahim segera saja mengarahkan jari telunjuknya keperkuburan yang ada di dekat situ sambil berkata,


"Itulah perkampungan yang sebenarnya, sebuah perkampungan hakiki".


Lelaki itu mundur sedikit lalu dengan perasaan kurang senang berkata, "Aku menanyakan letak perkampungan, mengapa kamu menunjukkan pekuburan kepadaku? Apa kamu hendak mengolok-olok aku?".

Dengan penuh kemarahan, lelaki itu memukul kepala Ibrahim dengan tongkatnya sehingga darah bercucuran dari kepala Ibrahim.


"Pukullah kepala yang telah lama berbuat dosa kepada Allah ini", gumam Ibrahim bin Adham sambil berusaha menghentikan aliran darah dari kepalanya.


Lelaki itu kemudian pergi. Kejadian ini diketahui oleh orang yang kebetulan berada tidak jauh dari tempat itu. Ia lalu menghampiri pendatang tadi dan berkata, "Hai lelaki, tahukah maksiat yang telah kamu lakukan hari ini? Kamu baru saja memukul kepala orang yang paling banyak beribadah di zamannya. Kamu baru saja memukul Syeikh Ibrahim bin Adham, seorang alim yang terkenal."


Mendengar ini, lelaki itu segera kembali mendatangi Ibrahim lalu meminta maaf.


Ibrahim kemudiannya ditanya olehnya, mengapa dia mengaku dirinya hamba. Jawab Ibrahim,


"Kamu tidak bertanya: Engkau hamba siapa. Kamu hanya bertanya engkau seorang hamba. Kerana itulah aku menjawab 'ya' keranaaku adalah hamba Allah. Dan apabila kamu menyebat kepalaku, aku telah pun berdoa agar Allah memasukkan kamu kedalam syurga."


"Bagaimana mungkin?", seru lelaki itu dengan perasaan lega bercampur heran.


"Karena, ketika kamu memukul kepalaku, aku bersabar, dan balasan bagi orang yang sabar tidak lain adalah syurga. Jadi, tidaklah pantas jika aku masuk surga karena kamu, tetapi kemudian aku mendoakanmu masuk neraka. Ini juga bukanlah sikap yang bijaksana", jelas Ibrahim bin Adham.


Begitulah sifat mukmin sejati. Akhlaknya mulia walaupun dihina dan disakiti oleh orang lain, dan di dalam hatinya, tidak terdetik untuk membalas dendam, sebaliknya mendoakan kesejahteraan terhadap orang yang menzaliminya.


Kisah ini dipetik dan diolah kembali daripada kitab " Kanzul Minan 'Ala Hikami Abi Madyan ".

No comments:

Post a Comment